fredag den 9. oktober 2015

101: PRIMERS

101 er en serie jeg kommer til at køre over de næste par uger vedrørende alt I behøver at vide om de basiselementer, der skal til for, at I kan lave jer en smuk makeup base til hverdag og fest. I serien fokuserer jeg hovedsageligt på, hvad de forskellige ting er, og hvad man bruger dem til. Med andre ord, prøver jeg at skære det, der lyder svært oppe i hovedet, ud i pap. Jeg håber I vil følge med.

PRIMERS



Hvad er en primer?
En primer er en creme eller gele, der påføres som det allerførste efter dagcremen, og altså inden makeuppen. Primerens formål er at forlænge din makeups levetid, og for nogen, kontrollere fedtet hud, tør hud, udligne fine linjer og fylde porerne, så makeuppen ikke sætter sig dér, og skaber flere problemer. Alt dette er til for, at din makeup ser så pæn og fejlfri ud, som muligt. Det er ikke alle, der behøver en primer, men jeg anbefaler den altid, da den, som sagt, vil forlænge din makeups levetid og generelt bare få huden til at se lækker, sund og fejlfri ud.
Hvilke primers er der?
Primers kommer i alle afskygninger og farver, og i alle prisklasser, og her kommer det svære. De er nemlig alle meget individuelle og kan alle noget forskelligt. Der findes primers til ansigtet, læberne, øjenlågene og sågar øjenvipperne. De vigtigste er, efter min mening, dem, til ansigtet og dem, til øjenlågene. Disse er vigtigst, fordi dette emne gerne skal være så nemt som muligt, og derudover har folk størst problemer med at få sin foundation og øjenskygge til at holde hele dagen. Sværere skal det heller ikke være for jer.
Hvilken en passer til mig?
Primers er som sagt til alle jer derude, som gerne vil forlænge jeres makeups levetid, og tilmed ikke vågne op med en ny bums dagen efter, fordi ens makeup har fyldt ens porer. Det gælder altså om at finde en afvejning af, hvad dit vigtigste problem er.
Har du…
…tør hud, vil jeg foreslå en mere creme baseret primer, som dermed går mere i dybden og fugter nedefra. I mine øjne er en primer også en ansigtscreme, og til tør hud er dette altså den bedste løsning, efter min mening. Enhver ansigtscreme er at foreslå her, bare brug din favorit, og så påfør foundation umiddelbart efter for at få mest ud af resultatet. Ellers gå efter en glødende primer, som jeg synes, gør sig allerbedst til tør hud. Et eksempel på en glødende primer kunne være Lumi Magique Primer fra L´Oréal (1).
…fedtet hud, vil jeg foreslå en matterende primer, altså en primer der fjerner den overskydende olie, som på mange forekommer i løbet af dagen, særligt i t-zonen. For mig virker de silikonebaserede bedst på dette område, og her er Smashbox Photofinish(2) helt fænomenal (den fås i den danske Stylebox!) Er du til et billigere alternativ vil jeg foreslå Maybelline Dream Smooth Primer(3), som også er rigtig fin.
...træt hud, og dermed brug for glød, vil jeg foreslå en primer á lá L’oréal Lumi Magique (1), som påfører et let perlemorskær (Tip! dup denne ovenpå din makeup, når du er færdig, for en smuk creme highlighter). Glødende primers er også at foreslå til tør hud, da begge hudtyper nemt kan fremstå trætte og grå at se på. Her går primeren ind og tilfører en masse lys og liv.
...normal hud, så kan alle ovenstående virke på dig. Prøv dig frem, og se om du er mere til den matterende eller glødende effekt. Mangler du noget midt imellem, vil jeg her foreslå Superprimer Face Primer fra Clinique,  (4) som er super skøn.
...store porer, som du gerne vil skjule, så er en pore minimerende primer at foretrække. Jeg er personligt glad for Pore Refining Solutions Instant Perfecter fra Clinique (5), der gør jobbet ganske fint.
…tendens til at din øjenskygge sætter sig i folden, eller forsvinder helt i løbet af dagen/aftenen, så vil jeg foreslå at lægge en øjenskygge primer under. Jeg døjer selv med dette problem, og kan ikke bruge øjenskygge uden en primer under. Min absolutte favorit til dette formål er Primer Potion fra Urban Decay (6).
...problemer med, at din makeup ikke holder hele dagen/aftenen, så er en makeup spray rigtig fin at bruge. Jeg bruger min både som primer under min makeup (spray lidt på fugtet hud, lad det tørre og så læg din makeup) og som finishing spray efter min makeup er lagt. Nogle gange gør jeg begge dele, nogle gange gør jeg en af tingene. Alt er tilladt. Min favorit er her All Nighter Long-Lasting Makeup Setting Spray fra Urban Decay.(7)
Det er vigtigt at huske på, at i makeuppens verden findes ingen facitliste. Gør hvad du føler passer dig og din hud, og så skal det hele nok gå. Der findes 1000 andre mærker og typer primers end dem jeg har vist jer i dag. Hvis ingen af dem jeg har vist passer dit behov, så research lidt om det, så skal du nok finde noget, der passer til dig - også her i Danmark.
Hvilke primers kan du anbefale, og til hvilken hudtype?
//Amalie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv her ...