torsdag den 29. oktober 2015

101: EN GUIDE TIL MAKEUPPENSLER

Det kan være skræmmende at gå ind i en skønhedsbutik og forsøge at gå efter den rigtige makeup pensel. Med så mange typer af makeup pensler (og al for lidt forklaring på, hvad de er til for) kan du føle dig tabt, men frygt ej, jeg er her for at gøre det simpelt for jer. Nedenfor finder I en guide til hvilke pensler, der findes, hvornår de skal bruges, hvad de skal bruges til, og vigtigst af alt; hvordan man vasker dem. 

Før du går ud og investerer i makeup pensler, er det altid en god idé lige at tjekke markedet først. Find ud af dit behov i forhold til, hvor mange pensler du skal bruge, og hvor mange penge du føler for at smide efter dem. Personligt har jeg sikkert alt for mange, men samtidig kan jeg ikke leve uden. En hver makeup-junkie som jeg får aldrig nok, så derfor skal billederne af min kollektion selvfølgelig ikke kopieres, hvis det ikke passer til dig og dit behov :)

De mest essentielle pensler:
Foundation pensel: Den klassiske af disse er flad, og minder lidt om en malerpensel. Det er også den de fleste kaster sig ud i først. Den fungerer som den ser ud; til at male flydende foundation på ansigtet med. Den gør sig ganske fint som en begynder foundation pensel. Når man mestrer denne kan man altid udvide sin horisont til mere avancerede pensler såsom en svamp eller en buffing-brush. Et eksempel på en foundation pensel findes her.

Concealer pensel: Denne pensel skal fungere, og se ud, som foundation penslen foroven; være flad. Dog skal denne være en smule mindre, og til at have med at gøre. Husk på, at hvis du har meget at dække, er det rarest med en mindre pensel, der kan komme ind i alle kroge. Mit bud på en concealer pensel findes her.

Pudder pensel: Denne pensel er oftest lidt større og mere fluffy. I virkeligheden er der ikke så mange krav til denne pensel, end at den skal være stor og kunne pensle pudder på ansigtet i et nemt strøg, der giv en let dækning. Mit bud findes her.

Blush/kontur pensel: I mine øjne går en blush og kontur pensel hånd i hånd, og for mit vedkommende behøver den ene ikke udelukke den anden. En konturpensel kan sagtens bruges til blush og omvendt. Sørg bare for den er mindre i størrelsen end en pudder pensel, og gerne har en lille vinkel på sig, så du nemt kan variere mellem blush og kontur. Mit bud findes her.

Flad øjenskygge pensel: Denne type pensel kan variere meget, og fås i flere varianter. Som oftest skal det bære være en flad pensel, der passer på øjenlåget. Vil du gerne bruge den til creme øjenskygger foreslår jeg en pensel med syntetiske hår, da disse er nemmere at rense igen efter brug. Hav gerne to eller tre af disse i din samling så du nemt kan skifte øjenskygge, og dermed lege med forskellige looks uden at skulle vaske penslen efter hvert dyp i en ny farve. Et eksempel kunne være denne.

Fluffy øjenskygge pensel: Denne pensel er uden tvivl den vigtigste, når det kommer til din øjenmakeup. Den skal være kuppelformet, samt være tilpas fluffy til at kunne blende øjenskyggen ud med. Når jeg siger den er den vigtigste pensel i forhold til din øjenmakeup, så mener jeg, at et øjenskygge-look aldrig ser helt gennemført ud uden at være tonet ud til perfektion. Hav også gerne en til to styks af denne slags i din samling, så du nemt kan skifte teknik, og eventuelt skifte imellem en ren pensel og en pensel dyppet i øjenskygge, for den mest perfekte udtoning. Så blend, blend, blend! Min yndlings er denne.

Øjenbryns pensel: Denne pensel skal gerne være lille og skrå, sådan opnår du i mine øjne nemmest et resultat. Hvor tyk eller tynd den er, er for mig sådan set ligegyldigt bare den hjælper til et mere naturligt øjenbryns-look. Til øjenbrynspudder er denne fantastisk.

Øjenbryns/øjenvippe kam: Denne type kam/pensel er fantastisk med sine to sider; den ene som en kam, den anden som en pensel, der nemt kan rede brynene igennem. Brug kammen til når øjenskyggen klumper, og som sagt, den anden ende til hurtigt at rede brynene igennem efter der er blevet fyldt ud, og inden du kommer en bryns gele på. Mit bud findes her.Når man snakker om at vaske sine pensler, så er der to måder dette kan gøres på; spot cleaning, og deep cleaning.

Spot cleaning skal gøres efter hvert brug af penslen (oftest de små), så den er klar til en ny øjenskyggefarve. Dette gøres så du ikke blander rundt i dine forskellige øjenskyggefarver. Spot cleaning gøres ved hjælp af en brush cleanser, som er en væske, der ikke skummer, men blot agerer lidt ligesom en neglelaksfjerner; hurtigt og nemt. 

Hvordan gør man?
Læg penslen flat på et stykke køkkenrulle, og hæld så et par dråber af cleanseren ned over penslen. Tør penslen af ad flere omgange i henholdsvis tørt køkkenrulle og vådt køkkenrulle (det er vådt pga. din cleanser). Her behøves ikke vand. Du kan finde en brush cleanser hos de fleste penselmærker blandt andet hos MAC her og e.l.f. her.

Deep cleaning skal gøres cirka en gang om ugen, og fungerer for penslen lidt som når du vasker dit hår. Som navnet også antyder, kommer den altså helt i dybden. Dette gøres så penslen beholder sin form og sine bløde hår. Faktisk kan det ses på nogens hud, når penslen skal vaskes, fordi den til sidst har ophobet så mange bakterier i sig, at man begynder at få bumser. Derfor, vask jeres pensler, piger! Jeg bruger gerne bare en almindelig hårshampoo uden for meget parfume og andet dårligt i, og her er specielt babyshampoo blevet en favorit for mig.

Hvordan gør man?
Lad vandet i din håndvask løbe i en tynd stråle, og gør det mellem-lunkent. Før penslen ind under UDEN at gøre hele skaftet vådt. Det vil sige, gør kun hårene våde. På den måde undgår du at vandet løber ned i limen, der holder hårene fast, og derved får penslen til at tabe sine hår. Påfør i håndfladen en klat shampoo, tag penslen, og kør den nu rundt i sæben. Vask ud indtil vandet løber klart ud af penslen; hvis behovet er til det, vask da efter en gang eller to mere. Køb sæben i diverse butikker, blandt andet Matas her.

Har I nogle gode råd og anbefalinger til pensler?

//Amalie


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv her ...